Internationale samarbejder

Har du en ambitiøs forsknings- eller innovationsidé, der kan skabe international impact? Innovationsfondens internationale samarbejdsprogrammer giver dig muligheden for at arbejde sammen med globale partnere og få finansiering til projekter, der løser store samfundsudfordringer.

Innovationsfondens internationale programmer giver forskere, virksomheder og offentlige aktører mulighed for at samarbejde internationalt om at løse samfundets store udfordringer og styrke dansk konkurrenceevne. Gennem en række EU-, nordiske og globale samarbejder investerer vi i projekter, der skaber ny viden og innovation med global impact.

Dine muligheder

Vi har mulighed for at hjælpe dig via en række internationale programmer, der støtter forsknings- og innovationsprojekter inden for områder som grøn omstilling, sundhed og nye teknologier.

Vores samarbejdsplatforme inkluderer:

  • Horizon Europe-partnerskaber – Støtte til forsknings- og innovationsprojekter i europæisk regi
  • EUREKA – Markedsorienterede forsknings- og udviklingsprojekter med internationale partnere
  • Bilaterale samarbejder – Projekter med udvalgte lande, der understøtter nationale strategier
  • Nordiske programmer – Bl.a. i regi af NordForsk, som er Nordisk Ministerråds samarbejde om støtte til forskning og innovation i Norden

Flerårig Investeringsplan

Vores MAP (Multi-Annual Investment Plan) er Innovationsfondens flerårige investeringsplan for internationalt samarbejde, der fastlægger, hvilke indsatsområder og programmer Innovationsfonden forventer at investere i afhængigt af den årlige finanslov. Med den 3. MAP for 2025-2027 har Innovationsfondens bestyrelse prioriteret det internationale samarbejde endnu højere. Det betyder blandt andet:

  • Øgede midler til internationalt samarbejde
  • Fastholdelse af de fire samarbejdsplatforme
  • Fokus på tre nye Horizon Europe-partnerskaber inden for hjernesundhed, skove og skovbrug samt råstoffer
  • Identifikation af strategiske partnerlande for globale samarbejder, i koordination med Uddannelses- og Forskningsministeriet

Hvem kan søge?

Alle juridiske enheder i Danmark – virksomheder, forskningsinstitutioner og offentlige organisationer – kan ansøge, så længe de er aktive partnere i internationale samarbejder. Du skal her altid være opmærksom på kravene i de enkelte call-opslag, da mulighederne varierer fra opslag til opslag.

Sådan ansøger du

Ansøgningsprocessen afhænger af det specifikke program eller platformen, du søger hos. I langt de fleste tilfælde ansøger du via et internationalt sekretariat, mens andre ansøgninger sendes direkte til Innovationsfonden. Processen består typisk af:

  1. Ansøgning – Via den platform, der er angivet i opslaget. Der kan være både ét eller to ansøgningstrin.
  2. Evaluering – Ansøgninger der opfylder de grundlæggende kriterier evalueres af eksperter enten i internationale paneler eller udvalgt af Innovationsfonden.
  3. Bevillingsbeslutning – De bedste projekter udvælges til støtte og kan sættes i gang.

Læs mere herunder om, hvordan du søger.

Er du klar til at samarbejde internationalt?

Hvis du vil tage din forsknings- eller innovationsidé ud i verden med støtte fra Innovationsfonden, så kan du læse meget mere om vores internationale programmer og ansøgningsmuligheder herunder.

Programmer, der er prioriteret til finansiering i den nuværende MAP-periode
(2025-2027):

Ansøgning
Hvordan ansøger jeg
Åben sektion, Hvordan ansøger jeg

Ansøgningsplatformen kan være hos et internationalt sekretariat eller hos Innovationsfonden. Det vil fremgå af de enkelte call opslag.

Den væsentligste forskel er, at i EU's Horizon partnerskaber og programmer under Nordisk Ministerråd varetages evalueringen af ​​internationale sekretariater, mens i EUREKA og bilaterale programmer varetages evalueringen af de offentlige fonde i de respektive lande, der deltager i programmet.

Se mere i vores retningslinjer.

Støtte og støttegrad
Åben sektion, Støtte og støttegrad

Calls opslået på Innovationsfondens hjemmeside angiver en maksimal grænse for støttens omfang og for støttegraden. Det maksimale støtteomfang per dansk partner i internationale projekter er 300.000 EUR. Minimum støtte er 50.000 EUR. Det samlede beløb for alle danske partnere, hvis projektet har to eller flere danske partnere, er op til 500.000 EUR med mindre andet er angivet i det enkelte call opslag.

Den maksimale støttegrad varierer mellem 35-90 procent for hver enkelt deltager, inklusiv eventuel overhead. Se tabellerne 1-4 i retningslinjerne.

Se mere i vores retningslinjer.

Obs: Dansk deltagelse i opslagene på vores hjemmeside sker med forbehold for finanslovens vedtagelse i det år, hvor bevillingsbeslutningen træffes.

Fra godkendelse til opstart af projektet
Fra godkendelse til opstart af projektet
Åben sektion, Fra godkendelse til opstart af projektet

Ansøgerne vil få besked fra call-sekretariatet eller fra Innovationsfonden. I den efterfølgende proces vil hver dansk projektdeltager inden for cirka fire uger blive inviteret til at uploade yderligere dokumenter via e-grant, herunder:

  1. Accept af vilkår og betingelser for bevillingen
  2. Et individuelt budgetskema.
  3. Et Gantt-diagram.
  4. En underskrevet konsortieaftale

Ansøgere skal være opmærksomme på, at de rette personer har adgang til sagen i e-grant.

Se mere i vores retningslinjer.

Konsortieaftale
Åben sektion, Konsortieaftale

I internationale projekter bør deltagerne ikke starte projektaktiviteter, før konsortieaftalen er underskrevet af alle partnere og sendt til Innovationsfonden. I særlige tilfælde kan Innovationsfonden tillade en opstart af projektet, før konsortieaftalen er underskrevet og uploadet.

I konsortieaftalen beslutter deltagerne i projektet:

  • hvordan man bruger baggrunds- og forgrundsviden
  • fordeling af projektresultaterne
  • hvem der skal have/få adgang til projektresultaterne
  • regler for publikationer og publicering af projektdata
  • processen for projektdeltageres udtræden af ​​eller indtræden i projektet mv.

Det er ofte tidskrævende at forhandle konsortieaftalen. Vi anbefaler, at projektdeltagerne starter forhandlingerne hurtigst muligt. 

Se mere i vores retningslinjer.

Spørgsmål og svar
Q&A - Introduktion
Åben sektion, Q&A - Introduktion

Vi har prøvet at samle de oftest stillede spørgsmål og svar i nedenstående. Vi håber, at det kan besvare nogle af dine spørgsmål, og ellers er du velkommen til at kontakte de programansvarlige. Se "Kontakt".

Q&A - Oftest stillede spørgsmål og svar
Åben sektion, Q&A - Oftest stillede spørgsmål og svar

Q1: Vi er to danske partnere i projektet, der ansøger om finansiering hos Innovationsfonden. Vi kan modtage et maksimalt finansieringsbeløb på 500.000 EUR. Kan en partner modtage 400.000 EUR, og den anden 100.000 EUR?

  • Svar: Nej, der gælder stadig et maksimalt finansieringsbeløb på 300.000 EUR pr. partner. Det er dog korrekt, at det samlede finansieringsbeløb for danske partnere skal være lig med eller lavere end 500.000 EUR. Dette betyder, at den ene partner kan modtage højst 300.000 EUR, og den anden op til 200.000 EUR. Desuden bemærk, at maksimale finansieringsrater, der gælder for de specifikke typer organisationer, stadig gælder.

Q2: Er overhead inkluderet i den maksimale finansiering?

  • Svar: Ja, specifik overhead er inkluderet i den maksimale finansiering fra Innovationsfonden, både i den maksimale finansieringsmængde og den maksimale finansieringsrate. Du kan finde specifikke overheadsatser, der gælder for din organisation, i vores retningslinjer. Dog modtager nogle typer organisationer (f.eks. regioner og kommuner) ikke overhead.

Q3: Hvordan beregner jeg min finansieringsrate?

  • Svar: Finansieringsraten (også kaldet investeringsraten) beregnes ved at dividere det anmodede finansieringsbeløb med de samlede budgetterede omkostninger for en enkelt partner. Dette betyder, at de samlede budgetterede omkostninger for en partner er summen af det anmodede finansieringsbeløb og partnerens eget bidrag til budgettet.

Q4: Kan jeg anmode om en finansieringsrate på 100%?

  • Svar: Nej. Det forventes, at du delvist bidrager til dine projektaktiviteter. For eksempel, hvis den maksimale finansieringsrate for din organisation er 75%, skal du bidrage med mindst 25% til dit eget budget. Hvis din finansieringsanmodning svarer til en finansieringsrate på 100%, vil din ansøgning blive betragtet som ikke berettiget.
  • Søger du om maksimal støtte på 300.000 EUR og finansieringsraten er 75 % skal din organisation bidrage med 100.000 EUR. Søger du om maksimal støtte på 300.000 EUR og er fra et universitet, hvor finansieringsraten er 90 %, skal universitetet bidrage med minimum 33.333 EUR.

Q5: Kan min organisation ansøge om flere projekter i samme søgemulighed?

  • Svar: Ja. Men det forventes, at du deltager i alle de projekter, der bliver udvalgt til finansiering. 

Q6: Jeg har indsendt min ansøgning til call-sekretariatet. Skal jeg sende det til Innovationsfonden?

  • Svar: Ja. Du vil modtage en invitation fra Innovationsfonden med yderligere instruktioner om at uploade din ansøgning til e-grant. Dette sker typisk 2-4 uger efter ansøgningsfristen.

Q7: Er indsendelsen af en hensigtserklæring det samme som en pre-proposal?

  • Svar: Nej. Søgemuligheder kan være enkelttrins (one-step) eller totrins (two-steps). En two-steps-søgemulighed vil anmode om en pre-proposal og en fuld proposal. En one-step-søgemulighed vil kun anmode om en fuld proposal. Derudover kan en søgemulighed anmode om en hensigtserklæring på et tidligt tidspunkt, men det er ikke det samme som en pre-proposal.

Q8: Hvornår skal jeg indsende materiale i E-grant efter jeg fået en bevilling?

  • Svar: Du skal snarest muligt indsende opgaverne ”Konsortieaftale” og ”Accept af tilsagn”. Sidstnævnte opgave vil tilrettelægge de andre E-grant opgaver for projektet. Herefter skal fremdriftsrapporter og regnskaber indsendes halvårligt. Det er dog muligt for SMV’er, at anmode om afrapportere regnskaber hvert kvartal. Herudover skal der indsendes en revisionserklæring årligt.

Q9: Revisorerklæring opgaven i E-grant. Skal det være en uafhængig revisionserklæring?

  • Svar: Organisationer under Rigsrevisionen skal indrapportere ’Bilag 5’, som udfyldes af den økonomiansvarlige. Alle andre organisationer skal indsende en uafhængig revisionserklæring, som er udarbejdet en ekstern statsautoriseret revisor. Årsrapporter eller ledelseserklæringer er ikke tilstrækkelige.
Kontakt
Kontakt
Åben sektion, Kontakt

Aila Lonka
Head of International Collaborations
Finansieringsområde: Biodiversitet
+45 6190 5036
aila.lonka@innofond.dk

Daniel G. Marques
International Investment Officer
Finansieringsområde: Avancerede teknologier + Energi
+45 6190 5006
daniel.g.marques@innofond.dk

Katrine Boeriis
International Investment Officer
Finansieringsområde: Sundhed + Nordisk
+45 6190 5092
katrine.boeriis@innofond.dk

Mathias Holm Tveen
International Investment Officer
Finansieringsområde: Bioressourcer + Bæredygtig omstilling
+45 6190 5073
mathias.holm.tveen@innofond.dk

Rebecca Stiig Vibæk
International Investment Officer
Finansieringsområde: Bilaterale samarbejder + Eurostars
+45 6190 5076
rebecca.stiig.vibaek@innofond.dk

Stine Holm
International Investment Officer
Finansieringsområde: Eurostars + EUREKA
+45 6190 5074
stine.holm@innofond.dk

Finansieringsområderne er vejledende. For at finde den mest relevante kontaktperson anbefaler vi at finde kontaktoplysningerne under den specifikke søgemulighed.

Dokumenter
Dokumenter og erklæringer
Åben sektion, Dokumenter og erklæringer

Ved ansøgning om støtte til et internationalt projekt hos Innovationsfonden kræves en række yderligere dokumentation.

Ansøgere vil blive inviteret til at uploade yderligere dokumentation via e-grant, når deres sag er åbnet. Dette sker normalt inden for cirka fire uger efter ansøgningsfristen. Invitationen omfatter de fire punkter beskrevet i 'Fra godkendelse til opstart af projektet' og følgende yderligere dokumenter, hvor det er relevant.

  • No undertaking in difficulty
    Erklæring om, at organisationen ikke har status som kriseramt virksomhed. Dette er et krav for alle ansøgninger fra ikke-offentlige virksomheder og organisationer.
     
  • Financial and legal declaration
    Alle ikke offentlige organisationer skal ved brug af denne formular erklære, at de har den nødvendige finansielle kapacitet til at deltage i det ansøgte projekt, samt at der ikke foreligger juridiske forhold, der diskvalificerer dem.
     
  • SME-declaration
    Erklæring om, at den lille eller mellemstore virksomhed (SMV) opfylder kravet til en SMV. Dette er et krav for alle ansøgninger fra en SMV.
     
  • De minimis aid compliance
    Som et alternativ til investeringssatser i henhold til statsstøttereglerne kan danske SMV'er vælge at blive finansieret i henhold til Europa-Kommissionens de minimis-forordning. Hvis dette anvendes, er den maksimale investering for SMV’en i en periode på tre år 300.000 €. Lønnen beregnes ud fra en fast timeløn på DKK 750 (ca. 100 €) pr. time. Dette skema er et krav for ansøgere, der ønsker at ansøge efter de minimis-reglerne. Bemærk: særlige regler gælder for virksomheder indenfor primærproduktion af agri- og akvakultur produkter.
     
  • Guidance for Gantt-diagram
    Der er ingen obligatorisk skabelon til Gantt-diagrammet, men diagrammet skal opfylde kravene beskrevet i vejledningen. Dette er et krav for alle bevilgede projekter.
Dokumenter
Chips JU Chips For Europe Initiative Calls 2025 (CEI Calls) Internationale samarbejder 2075
Chips JU Kvantepilotlinjer Calls 2025 (CEI Calls) Internationale samarbejder 2075
EUREKA Call for circular value creation R&D projects Internationale samarbejder 2075